This is default featured slide 1 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.This theme is Bloggerized by Lasantha Bandara - Premiumbloggertemplates.com.

This is default featured slide 2 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.This theme is Bloggerized by Lasantha Bandara - Premiumbloggertemplates.com.

This is default featured slide 3 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.This theme is Bloggerized by Lasantha Bandara - Premiumbloggertemplates.com.

This is default featured slide 4 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.This theme is Bloggerized by Lasantha Bandara - Premiumbloggertemplates.com.

This is default featured slide 5 title

Go to Blogger edit html and find these sentences.Now replace these sentences with your own descriptions.This theme is Bloggerized by Lasantha Bandara - Premiumbloggertemplates.com.

Thursday, May 27, 2010

Persembahan Soutul Fida'iy Junior pada hari guru..(16 Mei 2010)

video
Sedutan sekitar persembahan Soutul Fida'iy Junior pada hari guru..(16 Mei 2010)

Wednesday, May 26, 2010

Persiapan Nasyid Camp_Stage 1

Persiapkan kem makin menghampiri...

Tuesday, May 25, 2010

Soutul Fida'iy: Satu desitinasi seorang insan bernama Muhammad Syamil M.Rosli

Selepas Soutul Siddiq (SMK Chukai - 2005/2006), In-2-Vc (SMK Sultan Ismail -2008), saya ke SMK Binjai untuk menubuhkan satu lagi pasukan nasyid iaitu Soutul Fida'iy. Ada ramai yang bertanya...kenapa memilih SMK Binjai? Jawapan dia berdasarkan sebuah kisah yg berlaku pada tahun 2008...

Penulis menyertai Pertandingan Nasyid Pendidikan Pencegahan Dadah 2008 di mana SMK Sultan Ismail menjadi tuan rumah, penulis menyertai hanya sekadar untuk suka-suka. Maklumlah sudah lama saya tidak bertanding..jujurnya saya lebih minat untuk melatih...

Selepas giliran persembahan, saya suka untuk melihat persediaan pasukan lain sebelum persembahan. Pada masa tu saya melihat sebuah pasukan nasyid yang sedang membuat laithan terahkir sebelum giliran persembahan mereka tiba. Pada masa yang sama,saya melihat seorang ustazah gigih melilitkan riben pada songkok tiap2 penasyid.

Tanya saya " Korang ni dari sekolah mana?"

"SMK Binjai" jawab mereka

"Good luck yer.." Balas saya

"Terima kasih" jawab mereka dengan tersipu-sipu malu

Setibanya persembahan mereka,saya agak terkejut. Mereke seakan-akan memalukan diri mereka di atas pentas. Ternyata mereka terlalu kurang latihan,kalau orang lain mereka mesti tak kisah punya..yang penting pasukan mereka menang. Lantas saya menyuarakan pendapat saya pada ahli pasukan nasyid saya yang lain

Syamil: Madi,mcm mana persembahan pasukan ni?

Madi: Bukan aku nak kata mil, mereka ni kurang latihan.

Syamil: Sepatutnya mereka menyampaikan nasyid mereka dengan lebih baik...

Madi: Itu ler...apa kata mung latih pasukan ini

Syamil: Hahaha...ak nk bersara dah dari melatih nasyid ni

Madi: Aku rasa mung boleh,binjai tu kan kampung mung..

Syamil: Insya'allah kalau ada rezeki,harap2 dipertemukan

Penghujung Disember 2008 saya ditawarkan satu jawatan di SMK Binjai untuk 6 bulan,apa jawatannya biarlah rahsia.

Kebetulan ramai bekas guru-guru saya di SMK Chukai telah berpindah ke SMK Binjai.

Syamil: Salam ustazah...

Ustazah Z: Wkslm...Eh!! Syamil buat ap kat sini,siap ber'tie' lagi

Syamil: Kerja la kat sini...sementara tunggu masuk U

Ustazah Z: Oh..bagus la Syamil ada kat sini,boleh la tolong ajor bdk2 nasyid..ustazah serah semua kat syamil.

Syamil: Hahaha...saya ni bukan expert sgt ustazah..

Ustazah Z: Ala..boleh la...mana tahu jadi johan terengganu ke

(Saya gelak je...sbb saya tahu untuk membina pasukan nasyid bukan lah satu perkara yang senang)

Berpandukan matlamat aku selama ini...
"Kesungguhan mengatasi bakat"..aku cuba meneruskan nya...

Hari pertama pemilihan,sangat mengecewakan...tak sampai sepuluh orang,dan mereka asalnya mempunyai asas yang sikit tentang nasyid ni..

Tapi yang datang pemilihan ini pun lebih baik dari tak ada yang berminat..jadi selama 2 bulan mereka aku latih..menjelang pertandingan MTQ Zon Air Putih...

(To be continue...)